A Story to Tell

Βrands: Νέα εποχή υπευθυνότητας, διαφάνειας και αυθεντικότητας

Σε μια κοινωνία που συνεχώς αλλάζει και επαναπροσδιορίζεται, τα brands και οι εταιρείες καλούνται να συμβαδίσουν. Η εποχή άλλωστε που αρκούσε να ικανοποιούν απλώς μια συγκεκριμένη ανάγκη των καταναλωτών, παραμένοντας ουσιαστικά «αποκομμένα» από το κοινωνικό σύνολο, έχει περάσει -ευτυχώς- ανεπιστρεπτί.

Η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η αυθεντικότητα ενός brand δεν είναι καινούργια ζητήματα και σίγουρα δεν είναι απλώς ένα θέμα της επικαιρότητας. Όσο προχωρά και εξελίσσεται η ανθρωπότητα, πάντα θα υπάρχει η «απαίτηση» του κοινού προς τα brands και τις εταιρείες να επιστρέφουν μέρος των ετήσιων εσόδων τους στην κοινωνία και το περιβάλλον μέσα από μια σειρά από δράσεις.

Ολοένα και περισσότερες εταιρείες έχουν συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, επενδύοντας σε προγράμματα που σκοπό έχουν να μειώσουν τις επιβλαβείς κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Παράλληλα, πολλές εταιρίες εφαρμόζουν σχετικές πολιτικές στους εργασιακούς τους χώρους και άλλες προχωρούν σε εισφορές σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Και αυτό γιατί τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι προσδοκίες των καταναλωτών, αλληλοεπιδρώντας πλέον άμεσα μαζί τους μέσω των social media. Εξ ου και οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί ότι η εταιρική κοινωνική ευθύνη και τα χρήματα που δίνονται σε αυτήν, αποτελούν μια μακροπρόθεσμη επένδυση προς τους πελάτες τους. Μάλιστα, πολλά brands κινούνται προς την ηθική κατεύθυνση, αναδεικνύοντας πρωτοβουλίες αειφόρας ανάπτυξης.

Σε καμία περίπτωση, βέβαια, δεν πρέπει να είναι πρόθεση μιας εταιρείας ή ενός brand να «ξεγελάσει» το κοινό, για να έχει την εύνοια του. Γιατί μπορεί οι καταναλωτές να υποστηρίζουν brands και εταιρίες που δεσμεύονται έμπρακτα να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές ανισότητες, αντιπροσωπεύοντας τους ίδιους και τις αξίες τους, αλλά την ίδια ώρα είναι πιο υποψιασμένοι. Είναι σε θέση να αντιληφθούν με ευκολία πότε ένα brand ή μια εταιρεία «πουλάει» τη συμπερίληψη ή τη διαφορετικότητα, σε μια προσπάθεια να γίνουν απλά αρεστοί ή να αποκτήσουν δημοφιλία. Μάλιστα, εάν διαπιστώσουν κάτι τέτοιο, τα αποτελέσματα μπορούν να αποβούν καταστροφικά, καθώς το κοινό που είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένο και συνειδητοποιημένο σε θέματα κοινωνικής ευθύνης, δε συγχωράει και δεν ξεχνάει τέτοιου είδους ατοπήματα.

Είναι καίριας σημασίας λοιπόν, τα brands και οι εταιρείες να είναι αυθεντικά και ειλικρινή προς το κοινό, κτίζοντας μαζί του μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης και εκτίμησης. Ζούμε σε μια περίοδο που ο κόσμος έχει αγανακτήσει σε παγκόσμιο επίπεδο για τη διαπλοκή που επικρατεί γύρω του, γι’ αυτό ξέρει να εκτιμά και να ανταμείβει όσους λειτουργούν στο πλαίσιο της διαφάνειας και της υπευθυνότητας. Δεν είναι λίγες οι φορές, μάλιστα, που επιδιώκει έμμεσα από ένα brand ή μια εταιρεία να τοποθετηθεί ακόμα και για φλέγοντα πολιτικά ζητήματα.

Ωστόσο, επειδή μια τέτοια κίνηση μπορεί να αποδειχθεί δίκοπο μαχαίρι και να έχει διφορούμενα αποτελέσματα, χρειάζεται οι άνθρωποι που χαράζουν τις πολιτικές πίσω από τα brands και τις εταιρείες να τις ενστερνίζονται και να τις υιοθετούν στη δική τους καθημερινότητα. Γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει περιθώριο ζητήματα όπως η διαφορετικότητα, η ισότητα και η συμπερίληψη να αποτελέσουν απλώς εύηχα συνθήματα της οποιαδήποτε καμπάνιας.