A Story to Tell

Γιατί τα podcasts είναι τόσο δημοφιλή;

Αντίθετα με το τι μπορεί να πιστεύουν οι περισσότεροι, τα podcasts δεν είναι μια νέα ανακάλυψη. Αντιθέτως, μετρούν περισσότερα από 20 χρόνια παρουσίας. Η περίοδος όμως της πανδημίας ευνόησε τόσο την επάνοδο τους όσο και την τεράστια εξάπλωσή τους.

Ο κύριος λόγος που έχουν γίνει τόσο δημοφιλή είναι επειδή προσφέρουν on demand περιεχόμενο, ακριβώς την ώρα που το θέλεις. Οι απαιτητικοί ρυθμοί της καθημερινότητας και ο «καταιγισμός» της πληροφορίας, έχουν κάνει το κοινό πιο ανυπόμονο. Εξ ου και αναπόφευκτα επιζητά να ακούει μόνο όσα το αφορούν, χωρίς τις ενοχλητικές «παρεμβολές» των διαφημίσεων.

Το γεγονός ότι τα podcasts μοιάζουν με το ραδιόφωνο, χωρίς ωστόσο τις κατά καιρούς ανούσιες συζητήσεις των ραδιοφωνικών παραγωγών, είναι ακόμη ένας παράγοντας που τα καθιστούν τόσο αγαπητά στη συνείδηση του κοινού. Δεν χρειάζονται οπτική επαφή, ούτε απαιτούν πλήρη προσοχή, όπως το διάβασμα. Ο καθένας μπορεί να τα ακούσει όπου και αν βρίσκεται, ό,τι και αν κάνει, κρατώντας του συντροφιά και καθιστώντας τα αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας του.

Από την άλλη, όποιος επιθυμεί, μπορεί πολύ εύκολα να δημιουργήσει περιεχόμενο. Φτάνει να διαθέτει μικρόφωνο, λογισμικό ηχογράφησης και σύνδεση στο διαδίκτυο. Μάλιστα, πολλοί προσθέτουν εικόνα στον ήχο με τη χρήση κάμερας, δημιουργώντας τα λεγόμενα videocast ή vodcasts, που είναι εξίσου δημοφιλή. Αυτό οδήγησε τα podcasts να ξεπεράσουν τα προκαθορισμένα όρια, προσφέροντας περιεχόμενο για όλα τα γούστα. Από ενημερωτικές και δημοσιογραφικές εκπομπές, μέχρι ψυχαγωγικές και ειδικού ενδιαφέροντος.

Ένας ολόκληρος κόσμος «ανοίγεται» μπροστά στο κοινό, δίνοντας του την ευκαιρία να επιλέξει και να εξερευνήσει το «μονοπάτι» που τον ενδιαφέρει. Παράλληλα, τα podcasts δεν περιορίζονται απλώς στην ενημέρωση γύρω από ένα ζήτημα. «Ανοίγουν» διάλογο με το κοινό, προσφέροντας τη δυνατότητα να αλληλοεπιδράσει και να εκφράσει την άποψη του, είτε μέσω social media είτε μέσω του ίδιου του podcast, με την ιδιότητα του καλεσμένου.

Η δυναμική τους λοιπόν οφείλεται ακριβώς στο ότι δημιουργούν στους ακροατές/θεατές την αίσθηση του «ανήκειν» και ότι είναι μέλη μιας ευρύτερης κοινότητας ομοϊδεατών. Σύμφωνα με τη γερμανική διαδικτυακή πλατφόρμα Statista, η οποία ειδικεύεται στη συλλογή και οπτικοποίηση δεδομένων, οι ακροατές των podcasts αναμένεται να ξεπεράσουν τους 160 εκατομμύρια παγκοσμίως και θα αυξάνονται κατά 20 εκατομμύρια κάθε χρόνο.

Η ανεξάντλητη ποικιλομορφία και οι επιμέρους θεματικές των podcast, τα καθιστούν ένα ισχυρό εργαλείο για μια εταιρεία ή ένα brand προκειμένου να δημιουργήσει με σχετική ευκολία και με οικονομικό τρόπο το δικό της περιεχόμενο, προωθώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Παράλληλα, είναι ένας άμεσος τρόπος να δώσουν την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει καλύτερα τη φιλοσοφία και τους ανθρώπους τους, να συνδεθούν και να αλληλοεπιδράσουν μαζί τους, «χτίζοντας» μια ειλικρινή σχέση. Κάτι που μέχρι τώρα δεν ήταν εφικτό σε τέτοιο βαθμό χρησιμοποιώντας τα παραδοσιακά Μέσα.